16 Makanan Ungu Ini Bantu Tingkatkan Kesihatan Tubuh - Cosmopolitan - Majalah Paling Laris Di Dunia
Cosmopolitan - Majalah Paling Laris Di Dunia
16 Makanan Ungu Ini Bantu Tingkatkan Kesihatan Tubuh

16 Makanan Ungu Ini Bantu Tingkatkan Kesihatan Tubuh

Kamu penggemar warna ungu? Bagus, itu satu bonus! Cosmo mahu berkongsi kebaikan dan khasiat makanan ungu agar kamu boleh amalkan rutin pemakanan sihat hari ini juga.
Foto: Pinterest / waveinthekithen

Nota: Antosianin merupakan pigmen yang memberi pewarna semula jadi seperti merah, ungu dan biru pada tumbuh-tumbuhan. Ia sangat bermanfaat di mana boleh mengurangkan kadar tekanan darah, mengurangkan pencambahan sel kanser, menghalang pembetukan tumor, mengelak diabetes, mengurangkan risiko kognitif modulasi penyakit kardiovaskular (CVD) dan fungsi motor, juga dilaporkan mempunyai sifat anti-radang dan membantutkan aktiviti bakteria.

Prev1 of 16
Use your ← → (arrow) keys to browse

1)Blackberry

Kaya dengan nutrisi dan pigmen antosianin yang kuat. Antosianin membantu antioksidan dalam tubuh menjadi kuat, melindungi sel daripada rosak dan mengurangkan keradangan. Blackberry boleh mengatasi penyakit kronik seperti diabetes, beberapa kanser dan penyakit jantung.

Selain kandungan antosianin dalam buah ini, ia juga kaya dengan antioksidan polyphenol yang lain, fiber, mikronutien termasuklah Vitamin C, folat, magnesium, kalium, dan mangan.